logotype

Škoda 110 R Coupé (1970-1980)

Hodnocení uživatelů: 5 / 5

Aktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnocení
 

Sporťák z naší strany železné opony

Kvasinský závod Škody, kde si sportovní kupé 110R vymysleli, začal svou historii už v polovině třicátých let, jako karosárna Jawy. Až mnohem později po válce se spojil se Škodovkou, pro kterou vyráběl menší série užitkových a sportovních vozů včetně oblíbeného kabrioletu Felicia. V roce 1964 byl model Octavia, z níž Felicia vycházela nahrazen novu Škodou 1000MB s koncepcí vše vzadu.

V kvasinském závodě se pokusili již v první půlce šedesátých let navrhnout roadster na základě nové Škody 1000MB, který ale vzhledem k příliš měkké karosérii neprokázal životaschopnost. Nad Kvasinami jako výrobním závodem se začala stahovat mračna a vypadalo to, že do budoucna budou kvasinští ve Škodě figurovat jen jako dodavatel dílů, s čímž se jen neradi smiřovali a podařilo se jim navrhnout a prosadit do výroby pěkné sportovní kupé vycházející z následujícího modelu Škoda 100/110. V listopadu 1967 byla koncepce schválena vedením firmy, první prototyp byl připraven na jaře 1968 a finální výroba se rozjela na podzim 1970.

Byť Škoda 110 R Coupé vychází z modelu 100/110, shodná je v podstatě jen přední část. Narozdíl od výchozího modelu má však šikmější přední okno, jen dvoje bezrámové dveře a zcela přepracovanou elegantní splývavou záď. Vnitřní uspořádání je 2 + 2 místné se sportovními sedačkami a palubní deskou vybavenou pěti kruhovými přístroji - velkým rychlo a otáčkoměrem před řidičem + menšími palivoměrem, teploměrem a měřičem tlaku oleje ve středu palubní desky. Zavazadlové prostory má eRko, jak bylo tou dobou ve Škodovce zvykem, dva. Jeden pod přední kapotou a druhý za zadními sedadly. Motor je proti výchozímu modelu vybaven chladičem oleje, má modifikovaný spalovací prostor, zvýšený kompresní poměr a výkon na 63k.

Jak šel čas, docházelo pochopitelně k drobným úpravám a eRko se dočkalo opěrek hlavy na předních sedadlech, modifikované masky se čtyřmi svělomety, nového dvourychlostního ventilátoru, či ke konci výroby i vyhřívání zadního okna, aby nezáblo. ;)

Celkem bylo vyrobeno přes 57 000 těchto vozů a co jistě jejich majitele potěší, v poslední době získává nejen u nás, ale i v zahraničí na popularitě a loni byl anglickým magazínem Classic & Sport Cars vyhodnocen jako skokan pětiletky, kdy jeho cena za posledních pět let poskočila o více než 500%. Nahoru. Pochopitelně. ;)

Nezbytný zaječí ocásek na zrcátku nesmí chybět :o)

Následuje několik obrázků krásné Borůvky z roku 1980, které nám poslal Michal Bouda.


Technické údaje:
Karoserie: dvoudveřové 2 + 2 místné kupé s motorem vzadu Motor: řadový čtyřválec OHV o obsahu 1107 ccm s karburátorem Jikov Výkon: 63k při 5250 ot/min Převodovka: manuální čtyřstupňová plně synchronizovaná Brzdy: vpředu kotoučové, vzadu bubnové Náhon: na zadní kola Rozměry d x š x v: 4155 x 1620 x 1340 mm Rozvor: 2400 mm Hmotnost: 880 kg Maximální rychlost: 140 km/h Zrychlení z 0 na 100 km/h: 19 s

2024  PARTAJ - Magazín o klasických autech