logotype

Renault 16 (1964-1979)

Hodnocení uživatelů: 5 / 5

Aktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnocení
 

Dvouprostorová elegance

Příchod Renaultu 16 na světovou scénu znamenal skutečnou revoluci ve výrobě a konstrukci automobilů. Podobně jako Renault Espace o dvě dekády později se stal průkopníkem zcela nové koncepce karoserie. Jednalo se o dvouprostorovou karoserii typu hatchback tj. karoserii se skosenou zádí a výklopnými pátými dveřmi. Dvouprostorové uspořádání skýtalo dosud netušené možnosti ve variabilitě vnitřního uspořádání, čímž se výrazně zvětšila užitná hodnota vozu. Automobil okouzlil svými výkony, vzhledem, pohodlností a zejména svým originálním designérským ztvárněním umožňujícím maximálně využít vnitřní prostor. Že se „šestnáctka“ stala evropským automobilem roku 1965, bylo tak trochu samozřejmostí.  

Základní pohonnou jednotkou byl 1,5 litrový čtyřválec o výkonu 43 kW základně vycházející z motoru 1100 užívaného v Renaultu 8 a pohánějící přední kola. Původní konstrukce z „osmičky“ se však dočkala řady inovací. Především byl použit hliníkový blok s vloženými válci, odlévaný pod tlakem. Dále stojí za zmínku zavedení alternátoru namísto dynama a elektrického větráku chlazení ovládaného termostatem. Francouzsky pohodlné odpružení bylo realizováno zkrutnými tyčemi (vpředu podélné, vzadu příčné). Zavěšení bylo nezávislé, vpředu lichoběžníkové, vzadu na klikové nápravě.

Svému dlouhému životu vděčil R16 mimo jiné zdařilým inovacím prováděným po celou dobu výroby. V roce 1968 se objevila verze 16TS s motorem o obsahu 1,6l a výkonem 66 kW. O rok později byla na zakázku dodávána i automatická převodovka. Od roku 1971 byl tento motor používán u všech verzí R16. V roce 1973 byla představena verze TX s motorem o výkonu 69 kW a pětistupňovou převodovkou. Navenek se od ostatních variant odlišovala zejména čtveřicí hranatých hlavních světlometů.

Zanedbatelné množství vozů se tehdy objevilo i na normalizovaném československém trhu. Vůz si velmi oblíbil spisovatel a chartista Pavel Kohout, který měl hned tři kusy. Další vůz sloužil například jako služební ve fotbalovém klubu Bohemians Praha. ;)

Bez komentáře ;)


Technické údaje: Karoserie: pětidveřový hatchback Motor: (verze TX) řadový čtyřválec OHV, zdvihový objem 1 647 ccm, výkon 68,4 kW Převodovka: pětistupňová Max. rychlost: 170 km/h

2024  PARTAJ - Magazín o klasických autech