logotype

Alpine A110 (1961-1977)

Hodnocení uživatelů: 5 / 5

Aktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnocení
 

Modrá legenda

Není asi na světě fanouška automobilové rally, který by neznal nezměnitelnou modrou siluetu nizoučkého francouzského sporťáku pádícího s rozsvícenými žlutými halogeny neohroženě vstříc útrapám další rychlostní zkoušky Rally Monte Carlo. Díky nezapomenutelnému Vladimíru Hubáčkovi byla „alpinka“ svého času běžně k vidění i v našich končinách, kde v prvé polovině sedmdesátých let sváděla vítězné souboje s mladoboleslavskou „fabrikou“.

Model Alpine A110 z konstrukční dílny zakladatele značky Jeana Redelého vycházel z osvědčeného receptu použitého u prvních modelů značky, typů A106 a A108 – za základ posloužilo upravené šasi a pohonný řetězec běžného vozu Renault, svršek tvořila fešná laminátová karoserie vlastního stylu. Laminát byl v té době průkopnickým materiálem a pro využití v motorsportu skýtal řadu výhod – karoserie byla lehká, pevná a nerezavěla.

Zá základ „stodesítky“ posloužil i u nás dobře známý Renault 8, který vedle v zádi umístěného vodou chlazeného motoru dodal i další mechanické komponenty. Jedenáctistovka v úpravě Gordini dávala 90 koní, což zdánlivě není mnoho, ovšem při povážení pohotovostní hmotnosti 620 kg z toho už vychází celkem pěkný poměr výkon/hmotnost. Z toho rezultovala maximálka až 190 km/h a zrychlení z nuly na sto pod 10 vteřin.

S potřebou udržení konkurenceschopnosti na závodních tratích si cestu pod zadní kapotu postupně nacházely stále výkonnější pohonné jednotky. Stropem „osmičkovské“ technologie byla „vytuněná“ třináctistovka Gordini dolující ze skromného objemu až 89 kW, mnohem zajímavějších jízdních výkonů však „alpinky“ dosahovaly ke konci svého životního cyklu s upravenými jednotkami z Renaultů 16 a 17 o objemu 1,6 litru – vůbec nejvýkonnější sériové provedení 1600S z let 1973-75 bylo vyladěno na rovných 100 kW, to vše při stále velmi nízké hmotnosti lehce přes 600 kg. Díky vzadu umístěnému motoru byla perfektní rovněž trakce, díky níž nejrychlejší sériový model upaloval stovkou už za 6,2 vteřiny!

Posledně jmenované provedení se stalo základem veleúspěšného provedení rallyového závodního speciálu, jehož piloti obsadili kompletní stupně vítězů na Rally Monte Carlo v letech 1971 a 1973. Alpine (v posledních letech svého závodního nasazení převrtaná na 1800 ccm) byla dominantním strojem na tratích světových rally první poloviny sedmdesátých let až do doby, než ji z piedestalu vytlačil další legendární stroj jménem Stratos. Dnes je stále velké množství těchto krásných speciálů k vidění na historických soutěží a to zejména na francouzském území, jak ostatně dokládají snímky za Jakubovy rodinné dovolené na Korsice.

Málo známou skutečností je výroba „alpinek“ mimo rodné Dieppe. Vedle ještě celkem pochopitelné výroby v Brazilii (1961 – 1966) vzniklo mezi léty 1967 – 1969 nemálo licenčních Alpinek též v socialistickém Bulharsku pod názvem Bulgaralpine!

Originálních „stodesítek“ bylo za dlouhá léta produkce vyrobeno jen 8 139 kusů, proto nepřekvapí, že si na veteránských trzích drží konstantně vysokou cenovou hladinu málokdy klesající pod milion korun.

Technické údaje Alpine A110 1600S: Karoserie: dvoumístné kupé s laminátovou karoserií Poháněná kola: zadní Motor: vzadu podélně uložený řadový čtyřválec 1606 ccm Palivo: benzín Plnění: atmosférické Rozvod: OHV Výkon: 125k při 6250 ot./min Točivý moment: 146Nm při 5000 ot./min Zrychlení 0 - 100 km/h: 6,3s Nejvyšší rychlost: 210 km/h Rozměry (d x š x v): 3850 x 1550 x 1118 mm Rozvor: 2130 mm Provozní hmotnost: 620 kg

2024  PARTAJ - Magazín o klasických autech