logotype

Fiat 2300 S Coupe (1961-1968)

Hodnocení uživatelů: 5 / 5

Aktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnocení
 

Zapomenutý velký stylový Fiat

Kdysi v padesátých letech minulého století se Fiat pokusil vytvořit vůz, se kterým by mohl dobývat americký trh. Tímto vozem byl Fiat 2100, který i když měl všechny předpoklady uspět - byl dostatečně šeredný a samozřejmě měl potřebný hemisférický motor, navíc navržený ex-ferraristou Lampredim. Překvapivě, příliš neuspěl ani v Americe, ani v Evropě.

V roce 1960 se na základě modelu Fiat 2100 pokusilo studio Ghia navrhnout poněkud elegantnější a vzdušnější velké kupé, jež představila ve vlastní režii veřejnosti na turínském autosalonu téhož roku. Podle dostupných informací Ghia navrhla Fiatu, který uvažoval o výrobě výkonného GT, že bude nové kupé také vyrábět. K takové dohodě nakonec nedošlo a Ghia nakonec vyrobila jen pilotní sérii na podvozku Fiatu 2300. Další výroba pak už probíhala ve fabrice OSI.

Úpravou motoru pro nové kupé byl pověřen Carlo Abarth, který již měl se šestiválci Fiatu dostatek zkušeností. Abarth vybavil motor dvěmi karburátory Weber a ostřejší vačkou. Výkon se tak zvedl ze standardních 117 na 150k, což sice z nového kupé nedělalo zrovna supersport, ale na druhou stranu to stačilo na slušné zrychlení z 0 na 100km/h za zhruba 10 vteřin.

Interiér vozu čalouněný vinylem nebo příplatkovou kůží byl velmi příjemným místem k životu. Kromě standardních položek, byl Fiat 2300 vybaven i zajímavými hračičkami, jako například alarmem, který varoval řidiče v případě, že otáčky motoru překročily 2500 ot/min a zůstal zapnutý sytič nebo byl nízký tlak oleje nebo byla vysoká teplota motoru nebo zůstala zatažena ruční brzda. Stěrače bylo možno spustit standardně z palubní desky nebo nohou z podlahy. Výbava dále zahrnovala dva klaksony (jeden hlučnější pro použití během dne a druhý, tišší pro malé noční troubení), ruční plyn, elektrické stahování oken, přídavné větráním na nohy, atd.

 

Vzhledem k tomu, že Fiat nezohledňoval v sériových číslech vozů, zda se jedná o kupé nebo sedan, není jasné kolik jich bylo ve verzi kupé přesně vyrobeno, ale předpokládá se, že za osm let ve výrobě jich z linky sjelo okolo 7200.

Vzdušný a elegantní interiér

Fait vybavil své kupé stylovým volantem Nardi

 

Technické údaje: Karoserie: dvoudveřové čytřmístné kupé s motorem vpředu Motor: řadový šestiválec OHV o obsahu 2279 ccm, vybavený dvěmi karburátory Weber 38 DCOE Výkon: 117 až 150k při 5600 ot/min Převodovka: manuální čtyřstupňová Brzdy: vpředu i vzadu kotoučové s posilovačem Náhon: na zadní kola Rozměry d x š x v: 4620 x 1630 x 1365 mm Rozvor: 2650 mm Hmotnost: 1324 kg Maximální rychlost: 190 km/h

2024  PARTAJ - Magazín o klasických autech