logotype

Fiat 124 (1966-1974)

Hodnocení uživatelů: 5 / 5

Aktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnocení
 

Iniciátor výstavby závodu v Togliati (SSSR)

Březen 1966 se stal svědkem představení nového vozu - Fiat 124. Ten měl nahradit dosluhující typy 1300/1500. Jednalo se o kompletně nový automobil s motorem vpředu a pohonem zadních kol. O pohon se staral čtyřválec o objemu 1197ccm (60hp). Později byl též představen kombík SW doprovázený modelem Sport Spider. Fiat 124 byl v novinářské anketě zvolem automobilem roku 1966. Rok po představení sedanu a spideru, byl na Motorshow v Ženevě 1967 představen model 124 Coupé (o něm pojednáváme v jiném článku na našich stránkách).

V říjnu 1968 byl v Turíně představen Fiat 124 Special. Na první pohled viditelnou změnou byly čtři světlomety (oproti původním dvěma). Další změna se odehrála pod kapotou, kde se objevil motor 1438ccm se 70hp. Nevýznamné bylo též nové zavěšení zadní nápravy. Další úprava vzhledu sedanu se odehrála v roce 1970, kdy byl také představen 124 Special T disponující novým motorem ze 1438ccm (80hp) Spideru. Byla též provedena celá řada menších změn.

Poslední verze se objevily v roce 1972. Modernizace se dotkla všech typů (Sedan, Familiare, Special, Special T). Oba základní motory dostaly do vínku dalších 5hp a Special T byl osazen novým agregátem 1592ccm (95hp) a v nabídce se objevila pětirychlostní převodovka.

Produkce sedanu zkončila v roce 1974, kdy byl nahrazen modelem 131. Přesto produkce pokračovala v mnoha dalších zemích. Přibližně 1.543.000 sedanů a combi bylo vyrobeno jen v Itálii. Celková produkce je odhadována na 4 miliony automobilů. Zeměmi, kde se 124 vyráběla bylo SSSR, Španělsko, Turecko, Jižní Afrika a Jugoslávie. Další byly kompletovány v Německu, Bulharsku, Irsku, Malajsii, Maroku, Portugalsku a v mnohých jihoamerických státech. U nás na originální stodvacetčtyřku téměř nenarazíte, zatímco jejich sourozenců - tzv. žigulíků je k vidění stále ještě dost.

zdroj textu: fiat mysteria.cz

jsem z Neapole a všechny vás nenávidím

tak soudruzi, to máme ale hezky na té louce

atraktivní kupé na Lido de Ostia

to není UFO...

 

Technikcé údaje: Karoserie: čtyřdveřový pětimístný sedan s motorem umístěným vpředu Motor (1200): řadový čtyřválec s objemem 1.197 ccm Výkon: 60 k při 5 600 ot./min. Převodovka: čtyřstupňová manuální Náhon: na zadní kola Hmotnost: 865 kg Rozměry d x š x v: 4030 x 1265 x 1420 Maximální rychlost: 151 km/h Zrychlení 0-100 km/h: 14,8 s

2024  PARTAJ - Magazín o klasických autech