logotype

Jaguar Mk II (1959-1967)

Hodnocení uživatelů: 5 / 5

Aktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnocení
 

Oblíbená limuzína bankéřů i bankovních lupičů

Odkaz na partajní exemplář Jaguara Mk 2, který jsme si v červnu léta páně 2008 přivezli z Anglie

V říjnu roku 1959 se na trhu objevil Jaguar Mark II - podle amerických měřítek malý a podle anglických prozměnu velký sedan s půvabnou karosérií. Pod kapotou se nacházel základní řadový šestiválec o obsahu 2,4l nebo výkonnější 3,4l a později ještě 3,8l známý z řady XK. U verze prodávané jako Daimler V8 se objevil i vidlicový osmiválec o obsahu 2,5l z Daimleru Dart.

Hned od počátku výroby si díky prostorné karosérii a nezvykle výkonnému motoru získal skvělou reputaci a byl oblíben jak bankéři, tak i bankovními lupiči. Přeci jen prostorný sedan s objemným kufrem, motorem o výkonu 200k a maximální rychlostí okolo 200 km/h působil v době, kdy byla u takových vozů zvykem maximální rychlost sotva poloviční, trochu jako zjevení z jiného světa.

Jaguar Mk II proti předchozímu modelu Mk I představoval velké zdokonalení. Měl větší prosklené plochy včetně rozměrnějšího zadního okna, útlejší B sloupek, lepší interiér, rozšířený rozchod zadních kol pro lepší stabilitu v zatáčkách a v neposlední řadě kotoučové brzdy na všech kolech a od roku 1965 i plně synchronizovanou převodovku. V roce 1967 se ve výbavě objevil nově i posilovač řízení.

U evropských modelů byl motor zásobován palivem dvěma karburátory SU, zatímco americké modely dostaly kvůli splnění emisních limitů tři karburátory Solex. Jaguar MkII s motorem 3,8l bylo možno objednat i ve verzi 'S' se třemi karburátory SU a velmi slušným výkonem 265k. Není tedy divu, že byl Jaguar Mark II oblíben i jako soutěžní vůz a za jeho volantem se objevilo mnoho známých jezdců velkých cen jako Mike Hawthorn, Stirling Moss, Graham Hill, Roy Salvadori, Bruce McLaren, Denny Hulme a Mike Parkes.

V roce 1966 se dostala na trh i verze pro chudší gentlemany, kde byly kožené sedačky nahrazeny levnejšími plastovými Ambla a z masky zmizely mlhovky.

 

Zde ještě přidávám pár snímků našeho partajního kousku z roku 1965 3,4L. Touto cestou bych také rád poděkoval Stevu Keenovi, který potřeboval v garáži místo na manželčinu Toyotu Landcruiser ;o).

 

Technické údaje: Karoserie: čtyřdveřový pětimístný sedan s motorem vpředu Motor: řadový šestiválec DOHC o obsahu 2483 / 3442 / 3781 ccm, se dvěma nebo třemi karburátory Výkon: 120k při 5750 ot/min / 210k při 5500 ot/min / 220k při 5500 ot/min Točivý moment: 195Nm při 2000 ot/min / 300Nm při 3000 ot/min / 334Nm při 3000 ot/min Převodovka: manuální čtyřstupňová nebo automatická třístupňová Brzdy: vpředu i vzadu kotoučové s posilovačem Náhon: na zadní kola Rozměry d x š x v: 4591 x 1695 x 1460 mm Rozvor: 2727 mm Hmotnost: 1390 kg Maximální rychlost: 163 / 193 / 201 km/h Zrychlení 0-100 km/h: 14,5 / 11,5 / 8,5s

2024  PARTAJ - Magazín o klasických autech