Mazda RX-4 Luce Rotary (1972-1977)
Velké kupé s Wankelem
Mazda představila svůj model RX-4 v říjnu 1972 a v Japonsku jej prodávala jako RX-4 Luce Rotary s rotačními motory, či prostě jako Luce s konvenčními zážehovými čtyřválci. Exportní modely byly prodávány také pod v Evropě i USA známějším názvem 929. Propagována byla jako výkonný luxusní vůz s nízkými emisemi a s předstihem splňovala japonské i americké emisní limity pro rok 1975.
Kromě pohledného bezsloupkového kupé amerického stylu označovaného jako Hardtop byl k dispozici i sedan a kombi.
Původně byla Mazda RX-4 Coupe dodávána výhradně s manuální čtyřstupňovou převodovkou a dvourotorovým rotačním motorem 12A o obsahu 1146 ccm, který disponoval výkonem 125k.
Pro modelový rok 1974 došlo k prvním úpravám a vozy ze druhé série dostaly novou pohonnou jednotka 13B se zvětšeným obsahem na 1308 ccm a zvýšeným výkonem na 135k. V nabídce se kromě manuální převodovky objevil i třístupňový automat.
Od dubna 1976 se na trh dostala faceliftovaná RX-4 třetí série s novým - plošším předním čelem, upravenou mřížkou chladiče a novými světly vpředu i vzadu. V interiéru zůstalo vše, kromě volantu a několika drobných úprav na středové konzoli, při starém.
faceliftovaná Mazda RX-4 / 929 třetí série
Pohled do interiéru třetí série, kde samozřejmě nesměla chybět tehdy oblíbená tkanička na řadicí páce
Technické údaje: Karosérie: dvoumístné kupé se splávavou zádí a motorem vpředu Motor: dvorotorový rotační motor Wankel 12A o obsahu 2 x 573 ccm, od roku 1973 13B o obsahu 2 x 654 ccm, oba s kraburátorem Výkon: 12A - 125k při 7000 ot/min / 13B -135k při 6500 ot/min Točivý moment: 12A - 158 Nm / 13B -179 Nm Rozměry d x š x v: 4325 x 1670 x 1380 mm Hmotnost: 1050 kg Převodovka: manuální čtyřstupňová nebo automatická třístupňová Brzdy: přední kotoučové a zadní bubnové Maximální rychlost: 185 km/h