logotype

Peugeot 205 GTI (1984-1994)

Hodnocení uživatelů: 5 / 5

Aktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnocení
 

Dravé gétéčko z Francie s červeným kobercem.

Peugeot 205 sice neodstartoval módu malých vozů GTi - tato čest budiž dopřána o generaci staršímu VW Golf I. Brzy se však stal zdaleka nejoblíbenějším reprezntantem této generace GTi a hravě strčil do kapsy svého domácího konkurenta - Renault 5.

Původní motor z roku 1984 nepatřil mezi nejlepší ačkoliv jeho výkon 78 kW budil respekt. Již roku 1986 se však nabízely dva modely se skvělou ovladatelností, stylovým "eighties" interiérem s červeným plyšem a výkonnými motory 1,6 l (86 kW) a 1.9 l (97 kW).

GTi pak s těmito zdařilými pohonnými jednotkami prokázal, že i malý kašpárek může předvést velké divadlo. (Es ist nicht die Sache der Grösse, es die Sache der Technik..). Dravé kupé se rychle vyšvihlo do posravení "horkého" hatchbacku 80. let a díky příjemnému ovládání, pevnému držení stopy, přátelskému vzhledu a brutální akceleraci si získalo nejednoho kapitalistického hejska. Při jízdě na plný plyn zatáčkami v okolí St. Tropez se ovšem v rukou nezkušeného řidiče mohlo díky neposedné zádi snadno proměnit v neřízenou střelu. Výroba oblíbené motokáry pro starší a pokročilé byla spolu s výrobou celé modelové řady 205 ukončena v roce 1994.

Samostatnou kapitolou zůstává účinkování modelu 205 ve světové rally, kde od svého uvedení v koncem roku 1984 až do zákazu legendární skupiny B v roce 1986 jen těžko hledal přemožitele a získal dva mistrovské tituly. Následně nevyužité přemotorované speciály byly v roce 1987 převeleny na Rally Paříž - Dakar, kde slavně zvítězily.

Peugeot 205 T16

 

Technické údaje: Karoserie: třídveřový hatchback designed by Pininfarina Motor: řadový čtyřválec o objemu 1 905 cm3, max. výkon 97 kW Max. rychost: 195 km/h Zrychlení 0-100 km/h za 7,6 s

2024  PARTAJ - Magazín o klasických autech